Hirdetés
. Hirdetés

A PC-egyeduralom vége

|

Az International Data Corporation TOP 10 előrejelzésében arra számít, hogy az okostelefonok és a tabletek még az idén a digitális világ főbejáratává válnak a felhasználók számára, letaszítva a PC-ket eddig elfoglalt trónjukról. A nagy horderejű, globális változás előjelei kiolvashatók a magyar piac múlt évét összegző adatokból is - melyek azonban markáns helyi sajátosságokat is elárulnak.

Hirdetés

Jóllehet az okostelefonok és a tabletek a személyi számítógépekétől eltérő architektúrára épülnek, így azokat az IDC kutatási módszertana külön kezeli, gyorsan növekvő népszerűségük döntő módon befolyásolja a PC-piacot formáló trendeket. A mobilitás előretörése egyben azt is jelenti, hogy a PC-piac két fő szegmense - az asztali és a mobil számítógépek kategóriája - merőben eltérő kilátások elé néz.

- Az asztali gépeket eleve hosszabb életciklus jellemzi, mint a mobil PC-ket, ami a mobilitás irányába mutató trend mellett szintén negatívan befolyásolja az eladásokat - mondta Szécsi Gábor, az IDC Hungary elemzője. - Hazai forgalmuk már jó ideje negyedévről negyedévre csökken, ennek ellenére nem számítunk arra, hogy ez a termékkategória belátható időn belül eltűnik a piacról. A múlt év utolsó negyedében például a gyártók összességében kicsit több mint 160 ezer gépet szállítottak a magyar PC-piacra, és ezen belül még mindig több mint 33 ezer darab asztali PC volt, ami alig több, mint 20 százalékos részesedésnek felel meg. Összehasonlításképp a 2010 utolsó negyedében szállított közel 183 ezer PC-ből 45 ezer volt asztali gép, piaci részesedésük tehát egy év alatt 4 százalékkal csökkent.

Az asztali PC-k ma már elsősorban a vállalati felhasználóknak köszönhetik életképességüket. Kialakításuknál fogva - jó esetben - ritkábban hibásodnak meg, mint a mobil számítógépek, amelyekhez képest könnyebben és olcsóbban javíthatók. Hosszú élettartamukkal együtt mindez azt jelenti, hogy jóval tovább szolgálhatják a vállalatot, mint mobil társaik.

- A vállalatnak így ritkábban kell hardverfrissítésre költenie, ami válsággal terhelt, költségtudatos időkben a szokottnál is fontosabb szemponttá válik - mutatott rá Szécsi Gábor. - De nem ez az egyedüli érv, amely vállalati környezetben az asztali PC-k oldalára billentheti a mérleget. Az üzleti adatok, a vállalati hálózat védelmére nézve bizonyos munkahelyeken kifejezetten hátrányos lehet, ha az alkalmazottak által használt számítógépek könnyen elmozdíthatók. Ezek a megfontolások még jó ideig életben tartják az asztali PC-k iránti keresletet, de piaci részesedésük csökkenését nem fogják megállítani.

A netbook hullócsillaga

A mobil PC-k piaci szegmensét az IDC a netbookok, a notebookok és az ultrabookok alszegmensében méri. Itt a netbook bizonyult a változó idők legnagyobb vesztesének.

- A mini notebookként is emlegetett termékkategória magyarországi megjelenésekor gyorsan felfutó szállítási adatokat mutatott - emlékeztetett rá az elemző. - Amíg 2010 utolsó negyedében a hazai piacra szállított 137 ezer mobil PC közül 24 ezer netbook volt, addig a múlt év azonos időszakában a két adat 127 ezer és 12,5 ezer darab volt. A netbookok forgalma egy év alatt sokkal nagyobb arányban esett vissza, mint amekkora csökkenést a mobil számítógépek piacán összességében tapasztaltunk.

A netbook alszegmens zuhanását egyrészt a felhasználói balítélet, másrészt a konkurencia idézte elő. Alacsonyabb áruk miatt a felhasználók egy része a notebookok olcsóbb alternatíváját látta a netbookokban. Ezek a mini notebookok azonban minimális hardver-erőforrásokkal rendelkeznek, így a kellő teljesítmény és kapacitás hiánya utóbb sok esetben csalódást okozott.

- Számos felhasználó persze felismerte a netbookok rendeltetését, és a beépített vezeték nélküli, illetve mobilinternet-elérést, webkamerát tartalmazó gépeket a második PC szerepére szánta, kifejezetten mobil körülmények közötti használatra vásárolta - fejtette ki Szécsi Gábor. - Ezeket a funkciókat azonban az okostelefonok és a tabletek is kínálják, vonzóbb formában, így a netbookok iránt érzett, kezdeti lelkesedés mára Magyarországon is alábbhagyott.

A 'klasszikus' notebookpiac világszerte jól teljesített az elmúlt évben, Magyarországon azonban a növekedés inkább szerénynek mondható. A szállítók 111 239 darab notebookot értékesítettek a hazai piacon 2011 utolsó negyedévében; ennek alapján a bővülés ebben a szegmensben 4,7 százalékos volt az azt megelőző év azonos időszakához képest.

- A netbookok forgalmában tavaly bekövetkezett visszaesésből arra következtethetünk, hogy sok felhasználó inkább notebook vásárlása mellett döntött - mondta az elemző. - Kiábrándító fordulatot vett viszont a minőségüket és árukat tekintve prémium kategóriát képviselő ultrabookok forgalma. Ezek a mobil PC-k ugyan kisebb kijelzővel rendelkeznek, mint a notebookok általában, műszaki tartalmuk, nagy teljesítményű processzoruk, memória- és tárkapacitásuk alapján azonban mindenképp ebbe a kategóriába tartoznak. Viszonylag magas áruk miatt eleve jóval kevesebb talál belőlük gazdára a magyar piacon, darabszámban mért forgalmuk azonban a múlt év utolsó negyedében a netbookokhoz hasonlatosan, közel 50 százalékkal visszaesett az egy évvel korábbi szinthez mérten.

Felső vezetők játékszere

A számokból kiolvasható, hogy az egyébként is árérzékeny magyar piacot milyen kedvezőtlenül befolyásolta az áremelkedés, illetve a fogyasztóerő csökkenése. A múlt évben - részben a délkelet-ázsiai természeti csapások, a kieső gyártókapacitás hatására dráguló alkatrészek miatt - dollárban is emelkedett a PC-k ára, amit a forint árfolyamzuhanása csak súlyosbított. Mindennek következtében a magyar PC-piac egésze 2011 utolsó negyedében 12 százalékos csökkenést mutatott az azt megelőző év azonos időszakához képest.

Érdemes megjegyezni, hogy a hazai PC-piac mintegy 80 százalékát a lakossági szegmens adja, ezért a vásárlói hangulat pillanatnyi változása is komolyan kihat egy-egy időszak adatainak alakulására. Az elemző szerint a múlt év végén elmaradt lakossági PC-vásárlások egy részére az idei év első negyedében sor kerül, ami jobb adatokat hozhat. A PC-piac teljesítményét azonban a továbbiakban már új tényezők is befolyásolják majd.

- A tabletek új termékkategóriát képviselnek a hazai piacon, amely 2011-ben negyedévről negyedévre 100 százalék felett növekvő eladásokat tudott felmutatni - folytatta Szécsi Gábor. - Összességében még mindig nagyon kicsi darabszámról beszélünk, amelyről könnyű ilyen ütemben nőni. Azt is látjuk azonban, hogy az újabb modellek már sokkal kisebb késleltetéssel jelennek meg a magyar piacon, és vonzerejük itt is érezteti hatását. Biztosak lehetünk benne, hogy a következő években a tabletek idehaza is erősen befolyásolni fogják a PC-eladások alakulását. Egyrészt a mobilitásra szavazó felhasználók egy részét elcsábítják a notebookoktól, másrészt új célcsoportokat is képesek megszólítani.

Várható azonban, hogy a tabletek rövid távon csak a lakossági PC-piacra gyakorolnak majd érezhető hatást. Bár a gyártók és az üzleti alkalmazások szállítói is aktívan keresik azokat a területeket, amelyeken a tabletek valóban hatékonyabbá tehetik a munkavégzést, mint a PC-k, tehát üzleti szempontból is értelmezhető, egy ilyen irányú beruházást indokolttá tevő többletet adhatnak a vállalatoknak, ez a folyamat még nagyon az elején tart.

- Az okostelefonok mellett a tabletek is megjelentek már a munkahelyi környezetben, de Magyarországon legalábbis korai lenne még konzumerizációról, a hozd a saját digitális eszközöd vállalati kultúra térhódításáról beszélni - mondta az elemző. - Nálunk inkább az a jellemző, hogy a felső vezetők, akik magáncélra már vásároltak tabletet, munkahelyükre is magukkal viszik azt, és kipróbálják különböző szituációkban, játszanak az eszközzel, ami használható ötleteket szülhet. Miután a kapcsolattartás, az üzenetkezelés és dokumentummegosztás okostelefonokon már megoldott, és mobil körülmények között kényelmesebb is, a tabletek műszaki adottságai alapján valószínűsíthető, hogy ezek az eszközök első körben a nagyobb prezentációs igényeket támasztó területeken fogják megtalálni helyüket a vállalatoknál.

A konzumerizáció további térhódítása szempontjából az is kulcskérdés, hogy a magáncélra vásárolt, de munkavégzésre is használt okostelefonok és tabletek mekkora biztonsági kockázatot képviselnek, központi felügyelet alá vonásuk mekkora kihívást és beruházást jelent, egyáltalán kivitelezhető-e megbízható módon. A Microsoft alapú IT-környezetet használó vállalatok ezért érdeklődéssel várják, hogy a Windows 8, amelynek tableteken futó változata is készül, valamint a szoftvercég System Center rendszer-felügyeleti megoldásának új verziója milyen megoldást kínál majd a problémára. De ez csak az év vége felé, a gyakorlatban pedig inkább csak jövőre fog kiderülni.

- Az idei évre nézve a hazai PC-piac stagnálását valószínűsítjük - adott előrejelzést Szécsi Gábor. - Derűlátó becslések szerint a piac egy-két százalékkal nőhetne is, de az ehhez szükséges vásárlóerőt várhatóan a tabletek el fogják szippantani a PC-ktől. Jó esetben a kettő együttvéve szerény növekedést is hozhat, azonban ez a lakossági szegmens túlsúlya miatt a fogyasztói önbizalom erősödésén is múlik majd.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.